دات نت نیوک
Menu

منشور اخلاقی




منشور اخلاقي و اداري كارمندان دولت

اين منشور به منظور اشاعه و اعتلاي فرهنگ اسلامي و ارزش‌هاي انساني و سازماني در نظام اداري كشور و نهادينه كردن ابعاد آنها در انديشه و عمل كارمندان دولت تدوين گرديده است. با اطلاع از اين كه كارمندان دولت به عنوان بندگان خدا و خدمتگزاران مردم بايد تمامي تلاش و همت خود را براي انجام هر چه بهتر وظايف شرعي و قانوني و مسئوليت‌هاي اداري برمبناي باورها و ارزش‌هاي اسلامي و افزايش سطح رضايتمندي مردم به كارگيرند، خود را ملزم به رعايت اصول و مفاد زير مي‌دانم:

اصول حاكم بر منشور
  • اصل برابري:همه شهروندان در برابر قانون برابرند و بايد با همه آنان در شرايط مشابه رفتار يكسان داشت. كارمندان بايد در محدوده وظايف شغلي خود، امكان دسترسي برابر به خدمات دولتي را براي همه شهروندان فراهم كرده و با آنان بدون هيچ گونه تبعيض رفتار كند.
  • اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري:همه امور دولتي مبناي قانوني دارد و تصميمات و اقدامات اداري كارمندان بايد براساس احترام به قوانين و مقررات موجود اتخاذ و انجام شود.
  • اصل شهروندمداري (مردم مداري):هدف غايي از تشكيل سازمان‌هاي دولتي و استخدام كارمندان، ارايه خدمات بهتر به مردم و شهروندان است. كارمندان بايد در گفتار، كردار و نگرش‌هاي خود عنوان "خدمتگزار مردم " را متجلي سازند. كارمندان متعهد هستند كه در تصميم‌گيري‌ها، انجام وظايف و رفتارهاي خود منافع و ترجيحات مردم و شهروندان و مصالح عمومي را در نظر گيرند و امكان دسترسي راحت‌تر و عام‌تر به خدمات دولتي را فراهم نمايند.
  • اصل احترام و اعتماد:كارمندان در تعاملات و رفتارهاي خود با ساير افراد از قبيل مافوق‌ها، زيردستان، همكاران و مراجعان بايد احترام آنان را حفظ نمايند. به انتظارات و احساسات ديگران اهميت قائل شده و بر مبناي اعتماد به طرف مقابل عمل كنند.
  • اصل شفافيت:كارمندان بايد تمامي اطلاعات مربوط به امور و فرآيندهاي جاري دستگاه‌هاي اجرايي (به غير از اموري كه در زمره اسناد و اطلاعات طبقه‌بندي شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختيار ذينفعان قرار دهند. اين اطلاعات ضمن مشخص كردن فرآيندهاي سازماني، مبناي پاسخگويي كارمندان به مردم و مراجع ذيصلاح را فراهم مي‌آورد.
  • اصل پاسخگويي:سازمان‌هاي دولتي براي مردم ايجاد مي‌شوند و بايد در برابر آنان پاسخگو باشند. كارمندان مسئوليت تصميمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آنها به مردم و مراجع ذيصلاح پاسخگو هستند.
  • اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي: كارمندان نبايد از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخصي يا گروه خاصي استفاده نمايند. اختيارات شغلي و سازماني بايد فقط براي انجام وظايف سازماني و در جهت مصالح عمومي به كار گرفته شوند.
  • اصل تعهد و وفاداري به سازمان:كارمندان بايد نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، ماموريت‌ها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه‌مندي و تمام توان از طريق انجام صحيح وظايف و مسئوليت‌هاي شغلي و سازماني در راستاي تحقق اهداف و ماموريت‌هاي سازمان تلاش كنند.
  • اصل به كارگيري مهارت و تخصص:كارمندان بايد تلاش نمايند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظيفه شغلي و سازماني خود را فراگرفته و تمام توان فني، تخصصي و حرفه‌اي خويش را براي انجام بهينه فعاليت‌هاي شغلي و سازمان به كار گيرند.
مفاد منشور
1- انجام وظايف و مسئوليت‌هاي شغلي و سازماني
  • به رعايت نظام و انضباط در انجام فعاليت‌ها و حضور به موقع در سازمان توجه نماييم.
  • در انجام وظايف و مسئوليت‌ها پشتكار و جديت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهيم.
  • سعي نماييم تا دانش خود را در زمينه فعاليت‌هاي سازماني به روز نگه داشته و آنها را با توانمندي و ابتكار خود در انجام فعاليت‌هاي اداري و سازماني به كار گيريم.
  • به ايده‌ها و افكار جديد ارزش قائل شده و براي اجرايي كردن آنها به شكل منطقي در دستگاه اجرايي متبوع و نظام اداري تلاش كنيم.
  • براي افزايش بهره‌وري نظام اداري از طريق افزايش بهره‌وري حيطه فعاليت خود تلاش كنيم.
  • از امكانات، تجهيزات و سرمايه‌هاي نظام اداري حفاظت نموده و در استفاده موثر و مطلوب از آنها بكوشيم.
  • در انجام فعاليت‌ها و تعاملات، روابط خويشاوندي، قومي، جنسي، نژادي، مذهبي و غيره تاثيري در تصميمات و اقدامات مان نداشته باشد.
  • روحيه انتقادپذيري داشته و انتقادات سازنده ديگران را به عنوان فرصتي براي صلاح و بهبود خود و فعاليت‌هايمان بدانيم.
  • هميشه و در همه حال رضايت خداي متعال را مدنظر قرار داده و بر آنچه كه خداوند امر يا از آن نهي مي‌كند، توجه كامل داشته و او را ناظر بر اعمال و كردار خويش بدانيم.
2- رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همكاران
  • مردم و شهروندان به عنوان ذي حق براي نظام اداري هستند، تلاش نماييم با ايجاد ارتباط مناسب و ارايه خدمت بهتر، تصويري مثبت از دستگاه اجرايي و نظام اداري در ذهن آنان ايجاد كنيم.
  • به مراجعه كنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانين، مقررات و ضوابط خدمت ارايه دهيم.
  • در محدوده وظايف شغلي، اطلاعات و راهنمايي‌هاي لازم و مناسب به ارباب روجوع ارايه و در زمينه خدمت شفاف‌سازي صورت دهيم.
  • خواسته‌هاي قانوني ارباب رجوع را در چارچوب وظايف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشريفات زائد اداري و تحميل هزينه‌ اضافي به وي ارايه دهيم.
  • به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده‌رو باشيم.
  • به نظرات، پيشنهادها و بازخوردهاي شهروندان و مراجعه كنندگان به عنوان منبعي گرانبها براي بهبود عملكرد نگاه كرده و با ديد منطقي به آنها توجه كنيم.
  • به نظم و آراستگي شخصي و محل كار خود توجه كنيم.
  • سعي كنيم تا فرهنگ تكريم ارباب رجوع، پاسخگويي و گره گشايي از مشكلات مردم و مراجعان به يك ارزش حاكم در نظام اداري تبديل شود.
  • روحيه كار جمعي را در خود تقويت كرده و در انجام فعاليت‌هاي گروهي مشاركت جو و مشاركت پذير باشيم.
  • روحيه قدرداني از ديگران را در خود تقويت كرده و سعي نماييم كه اين امر را در بين همكاران اشاعه دهيم.
  • دانش، تجربه و توانمندي‌هاي خود را با سعه صدر در اختيار همكاران قرارداده و در ارتقاي توانمندي‌هاي آنان كوشا باشيم.
  • تا حد ممكن در حل مشكلات شغلي همكاران تلاش نماييم و از تجسس در زندگي خصوصي آنان پرهيز كنيم.